Sinds januari 2013 hebben elektronische facturen dezelfde juridische waarde als papier facturen en de federale autoriteiten ondersteunen nog meer elektronische facturering (bron: Persbericht Premier van België – 12 mei 2017).
Momenteel worden binnen Belgische bedrijven meer dan 50% van de facturen elektronisch verwerkt. Dit is niet voldoende in vergelijking met andere landen, zoals Finland of Denemarken, waar bijna 90% van de bedrijven al voor e-facturering hebben gekozen (bron: KPMG-rapport ‘Berekening van de administratieve kostenbesparingen door gebruik elektronische facturering – 2015 “).
Wat is de impact van een massale verschuiving van bedrijven naar elektronische facturering?
Aanzienlijke besparingen
De verschuiving naar elektronische facturering zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de administratieve kosten. Naar schatting zou het beheer van elektronische facturen 70% goedkoper zijn voor een bedrijf dan papier facturen (bron: KPMG-rapport ‘Berekening van de administratieve kostenbesparingen door gebruik elektronische facturering – 2015 “).
Efficiëntie en betrouwbaarheid
Elektronische facturering vermindert het risico van coderingsfouten en bevrijdt medewerkers van het tijdverlies dat met transcripties gepaard gaat.
Snelheid
Facturen worden in een paar seconden, via een eenvoudige “klik” verzonden en/of ontvangen.
Milieuvriendelijk
Minder papier facturen betekent minder aan het vervoer gelinkt C02-uitstoot. De ecologische voetafdruk van het bedrijf kan op niet-verwaarloosbare wijze worden beperkt.
Wat zijn de oplossingen voor bedrijven die willen voor e-facturering kiezen?
Het is niet nodig om over diepgaande kennis van IT te beschikken om naar elektronische facturering over te schakelen. Elk bedrijf kiest voor de oplossing die het beste bij hun behoeften aansluit.
Of u nu PDF-bestanden gebruikt die per e-mail zijn verzonden, of via het gebruik van een software die facturen automatisch in de boekhouding van het bedrijf integreert, zijn er oplossingen die aan de grootte en behoeften van elk bedrijf zijn aangepast, met verschillende graden van automatisering en integratie.
Meer dan de helft van onze Integral klanten heeft voor elektronische facturatie gekozen, en u ? Neem direct contact met ons op om naar e-facturering over te stappen !